איך להגן על התוכן שלנו?

העתקת תוכן היא תופעה מוכרת ברשת האינטרנט. כאשר הרשת מבוססת ברובה על תוכן טקסטואלי, לא מעט בעלי אתרים פשוט מעתיקים במקום ליצור תוכן ייחודי. ככל שהתוכן שלכם איכותי ומעניין יותר, הסיכויים שיהיו כאלו שירצו להעתיק את התוכן הוא גבוהה יותר. לפעמים אתם יושבים שעות על גבי שעות על מנת לחקור, לכתוב ולסדר את התוכן בצורה מושלמת, לפעמים אתם מזמינים את התוכן מקופירייטר מקצועי ומשלמים על זה כסף רב ולפעמים דווקא הגולשים בכבודם ובעצמם מחליטים לתרום ולכתוב באתר שלכם. ולמרות כל ההשקעה הזאת שכל מטרתה להפוך את האתר שלכם לאיכותי יותר, מעצבן ביותר שמישהו מגיע ותוך כמה שניות עושה "העתק הדבק".

איך העתקת תוכן פוגעת בנו?

  • תוכן מועתק יכול לסייע בעצם לאותו מתחרה שהעתיק אותו, בעוד שאנחנו השקענו בייצורו.
  • תוכן מועתק יכול לפגוע בקידום האתר שלנו במנועי החיפוש. מנועי החיפוש של היום, ובראשם גוגל, מקפידים יותר ויותר לתת ציון חיובי לאתרים המפרסמים תוכן ייחודי אשר נשאר רק באתר אחד. אם גוגל מבצע סריקה באתר המתחרה אשר העתיק מכם תוכן ומגלה אצלו את התוכן ראשון, אתם עלולים אף להיפגע מכך. פשוט אותו מנוע חיפוש יכול לחשוב כי אתם אלו שהעתקתם. אם המתחרה שלכם עשה את העבודה בצורה חכמה (העתיק את התוכן סמוך למועד פרסומו ודאג שהתוכן החדש-מועתק התאנדקס אצלו באופן מהיר) אתם אלו שתקבלו "על הראש" ממנוע החיפוש. ויותר מזה, אם גוגל גילה את התוכן בו זמנית בשני האתרים והאתר שהעתיק מכם את התוכן ותיק וסמכותי יותר, אתם עלולים להפוך ל"מעתיקים" לכאורה.

כיצד נלחמים במעתיקי תוכן?

המלחמה מול מעתיקי התוכן יכולה לבוא במספר אופנים והיבטים. מצד אחד, אתם חייבים להוכיח למנועי החיפוש שאתם המקור והמעתיק הוא באמת המעתיק. מצד שני, לאף אחד אין זכות להעתיק את התוכן שלכם, ואתם צריכים לדעת איך לאתר את "מעתיקי התוכן", לגרום להם להסיר את התוכן המועתק ובכלל להרתיע אותם מלהעתיק מכם את התוכן מלכתחילה. אנחנו בנטתיק החלטנו לחקור את העניין המעצבן הזה ולספק לכם את הכלים והדרכים הטובים ביותר להלחם בתופעה שנקראת תוכן משוכפל.

להוכיח למנועי החיפוש כי אתם המקור

כאשר מנוע חיפוש כלשהו נתקל במספר אתרים עם תוכן זהה (אפילו אם מדובר במאמר בודד) הוא צריך להחליט מי ה"מקור" ומי ה"מעתיק". אתם בהחלט יכולים לסייע למנוע החיפוש בהחלטה שאתם ה"מקור" ולזכות בדירוג חיובי במקום שלילי על התוכן שפרסמתם.

  • הוספת קישור במאמר – מדי פעם, שכפול תוכן נעשה על ידי העתקת תוכן כפי שהוא, יחד עם הקישורים שיש בו (במיוחד כשהעתקה נעשית באמצעות סקריפטים ומכונות אוטומטיות). ברגע שמוסיפים במאמר קישור לדומיין שלכם (אפילו לעמודים פנימיים) הדבר מעיד יותר על האפשרות שאתם המקור. ניתן להוציא קישור בתור קרדיט בסוף המאמר, מגוף המאמר או מתגובה למאמר. אם מוציאים את הקישור מגוף המאמר, הסיכוי שהוא לא יוסר גבוה יותר.
  • תג קנוניקל – במסגרת תגי המטה שיש לכם באתר, ניתן להוסיף תג קנוניקל אשר מחזק את העובדה שאתם המקור. גוגל כבר הודיעו שלתג קנוניקל יש השפעה.
  • שיפור תדירות סריקת האתר – בשביל להגדיל את הסיכויים שמנועי החיפוש ייסרקו את האתר שלכם לפני סריקת האתר שהעתיק מכם, יש לבצע אופטימיזציה נכונה באתר, ליצור ניווט קל ועמוד מפת האתר, לשפר את זמן טעינת האתר, לעדכן בתדירות גבוהה יחסית, ליצור תוכן ייחודי ומעניין באופן עקבי וכו'. אלו בין היתר דרכים להגדיל את תדירות הסריקה.

לגרום לאותם מעתיקי תוכן לחשוב פעמיים

יש מספר דרכים להזהיר את הגולשים באתר שלכם, לפני שהם בכלל מתחילים להעתיק את התוכן.

  • תנאי שימוש – סוג של תקנון גלישה באתר יכול לכלול סעיפים האוסרים לחלוטין העתקה של תוכן ללא רשות בכתב. אתר עם עמוד "תנאי שימוש" או "תקנון" כחלק מעמודי האתר משדר רצינות ומרתיע לא מעט מעתיקי תוכן
  • אזהרה – ניתן לכתוב הודעה בתחתית העמוד אשר מזהירה באופן ברור כי חל איסור להעתיק תוכן באתר. "כל הזכויות על התוכן, תמונות ויתר יצירות באתר שמורות ושייכות לבעל האתר. חל איסור מוחלט לעשות שימוש בתוכן הנמצא באתר, ללא רשות מראש ובכתב מבעל האתר" – זו הודעה אשר מזהירה באופן ברור על האיסור להעתיק את התוכן. דמיינו את האתר שלכם ללא שום הודעה ותגידו, האם יש משהו שיכול לעצור מלהעתיק את התוכן?
  • תוכן חופשי תחת תנאים – אם אין לכם בעיה לאפשר להעתיק את התוכן אך שזה יהיה תחת קרדיט אל האתר שלכם, ניתן להציג באתר שלכם סמל ו/או קישור אל הרישיון. כדאי לצורך העניין להשתמש ברישיונות של Creative Commons. אלו רישיונות נפוצים ברשת האינטרנט הישראלית. זו דוגמא לאחד הרישיונות המאפשרים להעתיק את התוכן אך בתנאי של מתן קרדיט וללא כל שינוי בטקסט: CC BY-ND 3.0.

מגבלות אשר יקשו על העתקת התוכן

מגבלות מסוימות שניתן להכניס בקוד האתר יכולות להקטין את הסיכויים להעתיק מכם תוכן. כמובן שיש דרכים לעקוף את המגבלות, אך ייתכן ויהיו כאלו אשר יעדיפו לא להתעסק עם זה, אלה לחפש קורבן אחר. לא מדובר במגבלות אידיאליות אשר רבים יעדיפו, אך ייתכן שכן תרצו להשתמש בהם.

  • ביטול קליק ימני בעכבר – על מנת למנוע גישה למקור הדף או יצירת קיצור דרך בשולחן העבודה (דבר שמאפשר צפייה בקוד דרך המחשב) ניתן להשתמש בסקריפט המבטל את המקש הימני על גבי העכבר. ניתן לקחת את הסקריפט תחת הקוד DHTML מהקוד הבא: http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex9/noright.htm
  • ביטול סימון הטקסט – על מנת להסיר מהגולשים אפשרות לסמן את הטקסט על גבי הדף של האתר, בשביל למנוע אפשרות של "העתק הדבק" ניתן להשתמש בסקריפט תחת הקוד DHTML המבטל את אפשרות הסימון: http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex9/noselect.htm
  • תמונות רלטיביים, קישורים אבסולוטיים – השיטה יעילה כאשר מכונות מסוימות הנקראות סקראפרים מעתיקים את התוכן באופן אוטומטי יחד עם התמונות והקישורים. הקישור שמוביל לעמודים הפנימיים במאמר אמור להיות מלא (אבסולוטי) והקישור שמוביל אל התמונה צריך להיות חלקי (רלטיבי). כלומר רק שם קובץ התמונה. בצורה כזאת, כאשר תתבצע העתקה אוטומטית של תוכן, התמונות לא יוצגו והקישורים יובילו לאתר שלכם.

איתור תוכן מועתק

לאחר שנקטנו בצעדים אשר יכולים לסייע לנו בצמצום האפשרות שינסו להעתיק מאיתנו תוכן, אולי מישהו כבר העתיק מאיתנו תוכן. לכן, בשלב הראשון יש למצוא את התוכן המועתק או לוודא כי אין כזה.

  • חיפוש בגוגל – השיטה הפשוטה והמהירה ביותר לבדוק תוכן משוכפל היא פשוט לחפש בגוגל. תעתיקו משפט או שניים מתוך המאמר אל תיבת החיפוש, ובדקו אם מעבר לאתר שלכם, יש עוד אתרים שמציגים את אותו טקסט.
  • Google Alerts – זו כבר שיטה של בדיקת תוכן משוכפל לטווח זמן ארוך. יש להכניס פסקה שלמה ומדויקת או כמה משפטים רצופים מתוך המאמר (אין להכניס משפטים קצרים אשר יכולים להופיע במאמרים אחרים ברשת, בשביל לא לקבל התראות שווא), וליצור התראה חדשה. כמו כן, יש להכניס את הטקסט במירכאות על מנת שתהיה אותה התאמה מדויקת. כעת מה שנותר הוא להמשיך בשגרה עד לרגע בו תקבלו התראה על תוכן משוכפל.
  • Copyscape – מדובר בכלי נפוץ אשר מסייע באיתור תוכן משוכפל על ידי בדיקת כתובות URL. ניתן לבדוק בחינם מספר מוגבל של כתובות. אם אתם משתמשים מתקדמים אשר משלמים על מנוי (בעלות של כמה עשרות שקלים בחודש), המערכת יכולה לבצע את הבדיקה באופן עצמאי מדי יום.

העתיקו מאיתנו תוכן! מה עושים?

אם איתרתם תוכן מועתק אשר שייך לכם, המטרה היא לגרום להסרת התוכן המשוכפל. אם אף אחד לא קנה מכם את התוכן ולא הבאתם כל אישור לעשות שימוש בתוכן, זכותכם המלאה לדרוש להסיר את התוכן שלכם מכל אתר שהעתיק מכם ברשת. גם אם העתיקו מכם פסקה אחת קצרה וגם אם העתיק מכם אתר גדול וסמכותי.

  • פנייה למעתיק – ניתן לשלוח לאתר שהעתיק מכם בקשה להסרת התוכן המשוכפל באמצעות עמוד יצירת קשר או פרטי התקשרות אשר מופיעים באתר. בהודעה יש להסביר כי אנחנו בעלי הזכויות על התוכן וכי התוכן נלקח ללא רשות. מומלץ לבקש להסיר את התוכן בצורה מנומסת. אם לא הצלחתם לאתר פרטי התקשרות בתוך האתר, ניתן לבדוק את פרטי בעל שם מתחם (הדומיין) של האתר דרך כלי בדיקת זמינות שמות מתחם כגון Who.is. ברוב המקרים, פנייה מנומסת אשר מוכיחה כי התוכן שייך לכם, עוזרת בהסרת התוכן באתר שהעתיק מכם.
  • פנייה לספק האחסון – ספקים רציניים המציעים אירוח אתרים מספקים את השירות בכפוף לתקנון האוסר ניצול זכויות יוצרים ושימוש לרעה בשירותי האירוח. ניתן לאתר על איזה שרת אירוח נמצא האתר שהעתיק מכם באמצעות Who.is. לאחר מכן, אפשר לפנות אל אותו ספק אירוח אתרים ולהציג לו את העובדה שהתוכן של הלקוח שלו שייך בעצם לכם. ספק כזה יכול לפנות אל הלקוח או להשבית את חשבון הלקוח עד להסרת התוכן המשוכפל.
  • תביעה משפטית – לפעמים כלום לא עוזר ופגיעה בכיס היא הדרך היחידה לשמור על הזכויות השייכות לנו ולגרום להסרת התוכן המשוכפל. חוק זכויות יוצרים מאפשר לבית המשפט להוציא פסק דין הקובע כי על המפר לשלם עד 100,000 ₪, וזאת ללא הוכחת נזק. בתביעות שהוגשו לאחרונה בגין הפרות זכויות יוצרים באינטרנט נפסקו סכומים של אלפי וכמה עשרות אלפי שקלים. פנייה לעורך דין המתמחה בזכויות יוצרים תאפשר לכם לתבוע את המפר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עגלת קניות