מדריך: כתיבת תוכן ענייני ונכון

כולם רוצים לכתוב נכון, אך איך באמת עושים את זה

כולנו יודעים כי רשת האינטרנט היא כלי נהדר ורב עוצמה. לכן רבים מעוניינים להשתמש בה בצורה הטובה ביותר בכדי להשיג מטרות שונות ולהביא למקסימום את השימוש בפלטפורמה הנהדרת הזו. כתיבה נכונה באינטרנט היא דבר שכותבים רבים קוראים עליו בכדי לגלות את שביל הזהב שיביא לכתיבה שאכן תמשוך את הגולש ותביא אותו לכדי ביצוע פעולות שונות שבהן מעוניין בעל האתר.

יש נקודה חשובה ביותר לגבי הנושא של כתיבת תוכן בצורה נכונה וצריך להעלות אותה כבר עכשיו. האינטרנט אינו בן 100 שנה ולכן אין הרבה דברים מקובעים ומבוססים שניתן להעיד עליהם במאת האחוזים שהם אכן מדידים ומביאים לתוצאות שנבחנו בלא מעט היבטים. חשוב לזכור שעדיין מדובר בכלי חדש שמתפתח ומגיע ליותר ויותר גולשים מדי שנה, כך שהפידבקים בהתאם.

לכן שם המשחק הוא רלוונטיות, ואם אנו ככותבים לא נהיה קשובים לצרכי הגולשים ולדרכי הקריאה שלהם הרי שגם אם מצאנו דרך נכונה לכתיבה, כביכול, אין הדבר אומר שאנו יודעים במדויק את מידת השפעתה על הגולש וכמובן שאיננו יודעים האם היא תישאר רלוונטית גם בעוד שנה או שנתיים מהיום. אם רשת האינטרנט היא דבר דינאמי תהיו גם אתם דינאמיים בכדי להישאר כותבים איכותיים.

שימו לב לנתונים הבאים

לא מעט מחקרים נערכים בכדי לבחון את התנהלות הגולשים בעידן האינטרנט. תהליך הלמידה של רשת האינטרנט יכול לתרום לקיבוע של אלמנטים מסוימים בכדי שניתן יהיה לזכות בפידבקים מדויקים ולבסס עליהם שיטות עבודה שונות וצורות פנייה מתאימות. נכון לעכשיו הנתונים מצביעים על כך שגולשים אינם קוראים את הטקסט כולו מיד בהתחלה (אם בכלל) אלא שהם סורקים אותו או מרפרפים עליו בכדי למצוא חומר רלוונטי שכדאי להתעמק בו.

רק לאחר מציאת כותרת המצביעה על פסקה שבה נמצא חומר רלוונטי ימשיך הגולש לקרוא וכך יישאר באתר זמן רב יותר (והדבר חשוב מאוד). יחד עם זה שהגולש נשאר באתר בזכות כותרת טובה אין הדבר אומר שהוא יקרא את הטקסט כולו או שהוא יתעמק בו כמו בכתבת תחקיר בעיתון מודפס. למרות שיש נתונים המצביעים על כך שטקסט מושך גולשים יותר מאשר גרפיקה הרי שעדיין צריך לדאוג למינון נכון שלו ולדאוג שהוא לא יבלבל את הגולש (גם מבחינת מבנה, צבעים, וכד').

בואו נתחיל עם הצד הטכני של הכתיבה

הצד הטכני הוא זה שיכול לגרום לגולש להרגשה נינוחה ולמנוע ממנו בלבול ואף אנטגוניזם שיכול רק לגרום נזק לאתר. נתייחס לאלמנטים טכניים שונים בכדי לשפר את חוויית הגלישה של הגולש באתר שבו יש טקסט חשוב שיכול לעניין אותו.

  • גופן – טקסט באתר אינטרנט נכתב בגופנים מסוג הנקרא "סן סריף". בד"כ "אריאל" (Arial). מחקרים רבים הוכיחו כי באינטרנט מומלץ להשתמש בגופני סן סריף (גופן חלק וללא תגי קישוט) ובדפוס מומלץ להשתמש בגופני סריף (תגי קישוט בקצות הקווים של האותיות).
  • גודל – כותרות (מראשית ועד משנית) ינועו בין גודל 12-18 מודגש ואילו הטקסט עצמו מומלץ שיהיה בגודל 11 (גם אם מדגישים אותו מדי פעם). אם יש צורך בהערות שוליים ניתן לכתוב אותן במידה אחת פחות מגודל הטקסט עצמו.
  • אורך – כותרת טובה היא בת 4-10 מילים ושורה קריאה היא בת 10-15 מילים. אל תכבידו על הקורא/גולש.
  • עברית – תשכחו משגיאות כתיב (בפקודה), ודאגו לכותרות מובנות וברורות.
  • חלוקה – הטקסט חייב להיות מחולק לפסקאות.
  • הדגשות – כל הדגשה רלוונטית למאמר שיכולה למשוך את הגולש, חשוב ליצור אותה. אך מדובר במילה או במילים בודדות בלבד. מי שידגיש משפטים רבים או פסקה שלמה יהיה הדבר כאילו לא הדגיש דבר.
  • רווחים – בין פסקאות שורה אחת, ובין שורות מומלץ על רווח של 1.15-1.5.
  • תבליטים – לא להגזים. לא מדובר בציור עם נקודות שבו צריך הגולש להעביר קו ביניהן וליצור דמות מסוימת. במקום עודף תבליטים עדיף ליצור פסקה שלמה ומכובדת.
  • יישור – בהתאם לשפה ובכל מקרה לא יישור לשני הצדדים.
  • נטייה – את הנטיות נשאיר לדברים אחרים אך בטח לא לטקסט מאחר והוא הופך להיות בלתי קריא. נטייה של מספר מילים בלבד היא סבירה ומקובלת.
  • פיסוק – חשוב מאוד לקריאה איכותית. בכדי לפסק נכון חשוב לא לשים רווח לפני הפסיק אלא להצמידו לסוף המילה וחשוב לא להכפיל את סימני הפיסוק ולא להצמידם זה לזה.
  • לשון – כתיבה בלשון רבים שומרת על שלום בית בין ישראלים לישראליות במדינה הנחמדה שלנו.
  • צבע – השתמשו בניגוד צבעים נוח לקריאה. אותיות שחורות על רקע לבן או צהוב היא בחירה נפוצה ונכונה. אותיות לבנות על רקע כהה היא ברוב המקרים בחירה גרועה. אדום הוא הצבע החזק ביותר ולכן יש להשאיר אותו רק להדגשה של הדברים החשובים ביותר – כאלו שכוללים הנעה לפעולה.

הרחבה חשובה לגבי אחידות, הבנה וזרימה

אחידות היא דבר חשוב מאוד בכל כתיבה נכונה לאתרי אינטרנט. לכן חשוב לשלב נכונה את כל האלמנטים הנ"ל (או חלקם, בהתאם לצורך) בכדי ליצור טקסט זורם ו"מזמין". אחידות יכולה ללכת לאיבוד אם משתמשים בשלל צבעים או בצבעים מנוגדים (למעט שחור לבן כמובן). חשוב להמשיך עם גופן, גודל, צבע, מספור (או מילים היוצרות את שם המספר), וצורת כתיבת התאריך שבחרתם, לאורך כל המאמר.

נעבור ליצירת תוכן איכותי ובעל מבנה נכון

בכל הקשור למבנה הרי שכאן אין הרבה מה להתחבט מאחר ומיד עם יצירת כל טקסט שהוא תוכלו לבחון את עצמכם ולראות האם לא נוצר בלגאן מיותר. יצירת כותרת ראשית, חלוקה לפסקאות, שינוי גודל גופן במידת הצורך (כותרות), וכד', ייצרו את המבנה הנוח שלא מבריח את הגולש. מבחינת התוכן עצמו הרי שחשוב לשים לב האם יש ליצור הקדמה קצרה שתאפשר לגולש "להחליק" אל המאמר עצמו וליצור אצלו עניין כמובן.

בכל הקשור לחלוקה לפסקאות הרי שמדובר גם בהתאמה לכותרת שמעל הפסקה כך שהפסקה עצמה תכיל רעיון אחד בלבד שמוצג בקצרה בכותרת. יצירת מבנה נכון אינה מבטיחה ערובה להצלחה אם המידע הכתוב אינו בעל ערך מסוים, כך שעם כל הכבוד לכותרת הרי שאם אין לתוכן שלכם "מה למכור" אזי גם לא יהיה לכם "לקוח שמחפש מה לקנות". יצירת מבנה איכותי ו"מזמין" חייבת להיות רק אמצעי בדרך להשלמת המטרה – יצירת עניין אמיתי אצל הגולש.

את הטקסט עצמו רצוי בהחלט לכתוב בשפה עשירה ולא לחשוש מתגובה שלילית של הגולש. אנחנו מקווים ששמתם לב כי במאמר זה מופיעה כתיבה בשפה מכובדת אך היא משלבת גם מעט הומור, ציניות, ואף "שפת רחוב", אם אפשר לקרוא לזה כך. הדבר אינו מרדים את הקורא והטקסט גם מכבד את האינטליגנציה של הגולש וגם "מדבר" אליו בגובה העיניים. מצאו את הדרך האישית שלכם לכתיבה שהיא גם תקנית ומכובדת אך גם זורמת ומשדרת על אותו גל של קהל היעד.

כיצד לבדוק את עצמכם

אז התאמצתם והשקעתם, והנה לפניכם טקסט עשיר שנבנה בזיעת אצבעותיים (יש דבר כזה. הכוונה למי שמקליד בשתי אצבעות בלבד). עכשיו הגיע הזמן להגהה שתבדוק לא רק אם יש שגיאות כתיב אלא האם הכתיבה אכן זורמת והאם אין בעיות של ניסוח, הדגשות מיותרות, או כל דבר אחר שתוקע את הקורא בזמן המעבר הרציני יותר על הטקסט המושקע שלכם. אם אתם רוצים ליצור אמינות, הטקסט שלכם חייב לעבור הגהה קפדנית ביותר.

לסיכום – מאחר וציינו שרשת האינטרנט מתפתחת לה, כל כותב חייב להיות ערני לשינויים ואם הוא מרגיש מספיק בטוח בזיהוי מגמות חדשות אצל קהל היעד שאליו הוא כותב, הרי שאל לו לחשוש מיצירת תוכן מקורי, הן מבחינת המסר עצמו והן מבחינת המבנה הטכני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עגלת קניות